Proč číst všeobecné obchodní podmínky

Zná to každý. Ať už instalujete nový program nebo si něco kupujete přes internet, vždy po vás chtějí vyjádření souhlasu s jejich všeobecnými obchodními podmínkami. Proč tomu tak je? Firmy se tak chrání proti stížnostem zákazníků. Pokud něco nevyjde tak, jak si zákazník představoval, mohou říci, že to bylo v souladu s jejich podmínkami, se kterými zákazník vyjádřil souhlas.uzavírání smlouvy rukoudáním
 
Faktem je, že valná většina z nás tyto všeobecné obchodní podmínky odnesto.cz nečte, a firmy jsou si toho moc dobře vědomy. Proto také často dávají do těchto podmínek i klauzule, které pro zákazníka nejsou zrovna dvakrát přínosné.
 
Proto toto chování také podporují. Jednak tím, že na tyto smluvní podmínky dají pouze odkaz, na který je třeba kliknout, nebo, například v případě instalace programů, kde toto není možné, z nich udělají dlouhou, nepříliš přehlednou zeď textu, která prakticky každého odradí od jejího čtení.
 
Samozřejmě jsou i výjimky. Velké, zavedené společnosti mají obvykle tuto smlouvu jasně danou a formulovanou. Není tedy třeba se z jejich strany čehokoliv bát. Naopak menší především internetové obchody si tam dávají klauzule, které, jak již bylo řečeno, zákazníkovi příliš nepomohou.
 
Typickou, ač celkem neškodnou, praktikou je, že součástí je i souhlas se zasíláním pravidelných e-mailů s nejrůznějšími nabídkami a akcemi. To může být poněkud obtěžující, zvlášť pokud má vaše schránka omezenou kapacitu.ilustrace uzavírání smlouvy přes internet
 
K poněkud horším klauzulím patří část ohledně vrácení zboží. Ano, dle zákona je na zboží koupené přes internet lhůta 14 dní, ve které jej mohou vrátit. Obchody však toto obchází tím, že onen výrobek musí být nerozbalený a v originálním balení. Takže pokud vám objednaná věc přijde, vy ji otevřete a zjistíte, že to zkrátka není ono (například u šatů, pokud netrefíte velikost), máte smůlu.
 
Je ale faktem, že obzvláště internetové obchody s oblečením se takto chrání, neboť je bohužel běžnou praktikou zákazníků, že si objednají spoustu výrobků, doma si je vyzkouší a pošlou zpět. To samozřejmě představuje pro firmu velkou ztrátu, obzvláště pokud to takto dělá většina zákazníků. Není se tedy co divit, že přijímají všemožná opatření, aby se chránili.
 
A jak se mohou bránit běžní lidé? Řešení se zdá jednoduché: pokaždé, když jste vyzváni k souhlasu s obchodními podmínkami, nejprve si je pořádně pročtěte. Snažte se porozumět jazyku, kterým jsou psané, a pokud nějaké formulaci nerozumíte, obraťte se raději na někoho, kdo vám poradí. Jen tak se vyhnete případným zklamáním.